tisdag 26 november 2013

King Crimson - USA (1975)

Om du gillar: King Crimson och vill höra en grymma live-tagningar av bandet.

Med USA avslutar jag det King Crimson-maraton som har pågått. Så varför slutar jag just här? Jo för att det är här mitt egna KC-lyssnande tar slut. Gruppen fortsatte med andra medlemmar från 1981 och finns än idag. Skivorna som är gjorda efterföljande period är verkligen inte dåliga, men de faller mig inte i smaken helt enkelt. Jag gör då och då nya försök men har ännu inte blivit förälskad under nya soundet förutom i specifika låtar. Dock hyser jag stor kärlek för mycket andra projekt som t.ex. Robert Fripp har varit en del av. Hur som helst, USA är en live-skiva med blandade inspelningar, i regel från 1974. En fantastisk avslutning på en stark era i gruppens historia.
     Skivan har snurrat sig varm i mitt hem i många år och jag tycker fortfarande otroligt mycket om den. Jag ska också vara tydlig med att jag har lyssnat på CD-utgåvan, den innehållet nämligen två fenomenala live-tagningar av både Starless och Frakture. Av den anledningen köpte jag den aldrig på vinyl (har de andra i detta format).
     Jag kan inte annat än rekommendera den här. Den är otroligt bra och musikerna spelar fenomenalt, vissa delar är riktigt imponerande. Dessvärre kan inte ens Youtube ge oss en enkel lösning den här gången och jag orkar inte leta i hundra år efter rätt klipp. Det finns iallafall tre tydliga, se fram emot solot i Schizoid Man:


Inga kommentarer: