tisdag 15 april 2014

Brian blade - Season of Changes (2008)


Om du gillar: Deras skiva Perceptual, laid back jazz med lite snabba och äventyrliga utflykter då och då.

Min kärlek för Brian Blade Fellowship växer sig starkare. Det tog inte lång tid för skivan Season of Changes att sätta sina klor i mig. Skivan, som ofta är stilmässigt lik Perceptual (2000) (länk), har en lika fin blandning av lugna partier och mer vågade utflykter.
     Den här skivan bjuder på en mer spirituell prägel. Jag tänker då främst på spår 7, Improvisation, i  det hänseendet. Här har man kombinerat enbart två instrument, saxofon och orgel. Delar av spåret är så makalöst vackra och den letar sig verkligen hela vägen in till själen. Det påverkar starkt att man har valt att behålla ljud från ventiler på saxofonen samt tangentljud från orgeln (som också har den fördröjning som vissa orglar har innan ljudet faktiskt kommer). Det ger en otrolig känsla av närvaro och närhet som inte släpper greppet om mig. Härligt.
     Alla medlemmar i gruppen är som vanligt fenomenala och spelar med en härlig inlevelse. Man turas som vanligt om att briljera med en stadig Brian Blade på trummorna i grunden. Kompositionerna är riktigt grymma så om du gillar annat med gruppen får du verkligen inte missa den här!
     Precis som med skivan jag nämnde ovan låter den här också riktigt bra ljudtekniskt sett. Förmodligen en starkt bidragande faktor till att det här är skivor som kommer hålla för mig. Basen är lite för hög och bullrig men annars går det verkligen att spela den högt utan att det är ett problem.

Inga kommentarer: