måndag 16 februari 2015

Tired Tape Machine - Not Here (2014)

Om man gillar: Skivan 1900, musik med andrum.

Tired Tape Machine har släppt nytt material. Gruppen har bestått av olika personer genom åren men ryggraden i projektet är Petter Lindhagen som också komponerar musiken. Petter är också bror till den lika begåvade Jakob Lindhagen som jag skrivit om i samband med hans projekt Other People.
     Den här skivan är väldigt speciell och jag är personligen mycket svag för det här soundet. Atmosfärisk, stundtals melankolisk och mycket personligt beskriver den här musiken bra. Det är tydligt hur upphovsmannen har delat med sig av sig själv. Jag uppskattar hur alla spår på skivan så effektivt berör mig. Mycket effektfullt och övertygande helt enkelt.
     Det är som att resa genom någon annans minnen. Hur dessa virvlar runt i olika nostalgiska rum av någons inre. Att vandra runt i dessa rum känns väldigt fint- som att få ta del av något som vanligtvis är mycket hemligt och privat.
     Instrumenten verkar vara inspelade i många olika sammanhang och med olika förutsättningar. Det här skulle kunna ses som en svaghet i en produktion men i det här fallet förstärker det de känslor som uppbådas hos mig.
     Kanske tycker du att jag uttrycker mig lite väl flummigt och med ett uns av poesi denna gång? Det förtjänar den här musiken. Fans av Christian Gabels skiva 1900 kommer att charmas kraftigt av det här verket. Jag rekommenderar det varmt till alla.


Inga kommentarer: