lördag 19 december 2015

Andreas Hourdakis Trio - In a Barn (2015)

Förväntningarna var rätt stora på den här skivan. Jag har lyssnat mycket på Magnus Öströms projekt där Hourdakis spelar gitarr och dessutom sett den konstellationen live två gånger. När han äntligen släppte något under eget namn blev jag otroligt nyfiken. Tyvärr är jag lite besviken.
     Hourdakis har ett vackert och spännande sätt att spela på de gånger jag hört eller sett honom innan. Hans val av sound faller mig alltid i smaken. Dessvärre räcker inte det i det här sammanhanget. Kompositionerna känns ljumma och det tar sig inte någonstans. Det är väldigt synd då man absolut hör att alla är väldigt bra på vad de gör. Vad är det jag saknar? Jag vet faktiskt inte. Det känns som att det här borde fungera men efter flera försök har jag helt enkelt inte fastnat.
     En aspekt, som inte har med bedömningen ovan att göra, är inspelningen. Jazz brukar låta bra men här har något gått lite galet. Jag tänker framförallt på trummorna. Det hörs att det inspelat i en lada (det är själva grejen som jag förstår det) på ett dåligt sätt. Det här hade man förmodligen kunnat ordna till viss del i efterarbetet eftersom man nu inte har fått liv i saker med verkligheten. Det är fullt möjligt att ladan lät trevligt på plats men slutresultatet är rätt dött.
     Summan av kardemumman är att jag verkligen ville gilla det här. Jag var verkligen inställd på att tycka om det. Kanske förändras den åsikten med tiden.

Inga kommentarer: