lördag 17 december 2016

Jakten på morfars röst - Del 2

Om den här titeln intresserade dig och du inte har en aning om/inte minns vad det hela handlar om - då rekommenderar jag att du läser det första inlägget först. Det kan du hitta här:
http://musikyra.blogspot.se/2015/01/jakten-pa-morfars-rost.html


En period efter att stenkakan var överförd till digitala filer och sedan till skiva så dök nåt nytt upp. Min mors egna rullband kom till min kännedom. Det här var väldigt spännande då vi inte behövde gissa vad vi skulle finna. En kort tid därefter överförde jag, med stor iver, innehållet för att se vad som gömde sig på magnetbandet.
     Till min stora glädje var det allt vi hade hoppats på då det finns gott om fina inspelningar. Jag såg till att inget konstigt skedde med ljudet hos företaget som jag lämnade det hos så jag fick röra inspelningarna själv istället. Vissa saker ska lämnas oförstört, så är det bara.

Ok håll i hatten, nu blir det lite tekniskt. Det enda jag gav mig i kast med i fråga om redigering var att sänka och höja volymer på individuella "schhh", "tk" och "f"-ljud. Det är svårt att förklara men de sticker ut på lite otrevliga sätt då våra öron uppfattar sådana ljud extra bra. Det här är alltid ett problem som måste behandlas efter inspelning.
     Ett annat problem är att morfar spelade in lite hur som helst. De som sjunger rör sig olika mycket långt från mikrofonen och ofta är det högre ljudtryck än var inspelningsmikrofonen klarar av. Konsekvensen av det sistnämnda är att det "distar", något som kan vara ballt om det är medvetet valt men som kan bli väldigt jobbigt att lyssna på om det "bara blev så". Genom att sänka volymen på ljudvågen just där så blir det lite lättare för örat helt enkelt.
     Kort sagt så ville jag redigera så olika sånger fick stå var och en för sig och sedan göra denna milda volymjustering som inte förstör ljudet helt enkelt. Det kändes viktigt att det här historiska materialet inte förändrades för mycket.

Jag sammanfattade det här till en skiva som t ex min mor kommer att få. Själv gör jag en skiva där även nonsens-inspelningarna kvarstår då jag känner att det är spännande. Ungefär som med de rullband jag överförde förra gången där morfar mest har spelat in musik och sitter och lyssnar samtidigt.


Jag har lovat att inte lägga ut hela skivan på internet, men jag tycker absolut att ni ska få lite smakprov eftersom ni var så fina och uppmärksammade mitt förra inlägg så mycket. Stort tack för att ni valde att dela den upplevelsen med mig. Följande låt är något som jag minns att min mor själv har gått och gnolat på när hon då och då har talat om det här bandet. Det gör den väldigt speciell för mig då det är något hon verkar ha burit med sig under lång tid.

Mor sjunger "Milda Matilda".

En annan inspelning som jag blev väldigt rörd av är en duett mellan min mor och morfar. En mycket rörande inspelning som bara sprudlar av glädje. Jag har lyssnat mycket på den och skiner upp lika mycket varje gång.

Mor och morfar sjunger "Tycker du om mig".

Bandet är fyllt med olika inspelningar som främst består av min mor, min mormor eller min morfar. Det finns också inspelningar av andra släktingar när de sitter och fikar mm. Jag önskar att jag spelade in mer i livet såsom morfar har gjort. Får jag små knattar är det dags att skaffa en Zoom helt enkelt så jag kan dokumentera på det här sättet. Det är verkligen jättestort att få ta del av det här och det känns verkligen få förunnat.
     Min morbror Håkan gör också lite gästspel här och var och framförallt är väl hans inspelning där han sjunger Yesterday värd att nämna. Min mor spelade den när han fyllde 50 för att retas. Vi ska inte göra det till en tradition på internet. Jag hade lite kul med inspelningen då jag inte kunde låta bli att roa mig lite på min stackars morbrors bekostnad. Internet får tyvärr inte ta del av det heller.

Som avslut på det här inlägget så får ni lyssna på en inspelning där morfar sjunger helt själv. Egentligen kan man säga att det här är vad jag sökte allra mest när jag började jakten på morfars röst.

Morfar sjunger "Vals i Furusund".

Givetvis kommer jag att fortsätta överföra de andra rullbanden också men det kommer ta tid. För den intresserade kommer det att skrivas om i bloggen även då. You'll be the first to know. Tack för att du läste.

Inga kommentarer: